woensdag 22 januari 2014

Kostprijs en verkoopprijs berekenen.

Op vrijdag van de eerste week in de materialisatie fase zijn we bezig geweest met het berekenen van de kost en verkoopprijs van ons product.

Deze kosten berekening hebben we gemaakt:

Hoe zijn we op deze berekening gekomen zul je denken. Dat ga ik je uitleggen.
De afmetingen van ons product hebben we gebruikt om te berekenen hoeveel er in een zeecontainer past. We kunnen er 2600 in een container kwijt inclusief doos. Zeecontainer denk je nu, ja we laten het product in China maken. Kortweg omdat dit vele maler goedkoper is en omdat we niet goed weten of het personeel van Dorel capabel is om dit product in de gewenste kwaliteit te leveren. De machines zijn nog al prijzig en duur, ook zijn er moeilijke stiksels in ons product te vinden. De personeelskosten is zijn dus ook berekend vanuit China, De spuitgietkosten hebben we berekend door middel van de bottom-up benadering van Dhr. Koolen.


De totale kosten zullen 24,97 per product zijn maar door de verschillende kosten die er zijn verbonden aan de tussenpersonen zal het product stijgen in prijs. Verder zal de prijs mogelijk mensen laten denken dat het een zeer normaal product is en niet de kwaliteit van Samsonite bevat. Daarom adviseren wij om de prijs zo af te stellen dat mensen denken dat het een hoogwaardig product is. Wij adviseren een hoog winstpercentage dat 100% boven de kostprijs ligt.  Naar onze schatting zou de verkoop prijs dan ronde de 50 a 60 euro liggen.  Verder adviseren wij een verkoop prijs van 70 euro wanneer er nog extra kosten bij komen. Mogelijk dat men de opbergvoorziening kan aanbieden gezamenlijk met de Yezz om zo de verkoop te stimuleren. Omdat het winstpercentage vrij hoog ligt kun je veel in prijs zakken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten