STARRT Strategische Fase

Situatie
We bevonden ons deze week in de Strategische fase. Deze fase hebben wij nog nooit gehad maar we hebben bij de uitleg van de heer Mouw goed opgelet. We zijn met zijn drieën gelijk van start gegaan met het opzoeken van informatie. Ook zijn we op excursie geweest naar Dorel in Helmond. Het resultaat waar we naar oogde was een onderzoeksverslag dat voldoet aan de normen va de Heer Mouw en van Mevrouw Heertjes. Ook wilde wij de Elevator Pitch graag halen met 2 product ideeën.  Het is de bedoeling dat we in de strategische fase onderzoek doen naar hoe we de analysefase moeten aanpakken. Je kan het zoen als een voorbereiding op de analysefase.
Taak
De taak die wij hadden was het bedenken van een product idee voor de Quinny Yezz. Om een goed idee te verzinnen hebben we een onderzoek gedaan naar de Quinny Yezz. De onderwerpen van ons onderzoek zijn voortgekomen uit de deelvragen. Om de resultaten te behalen waren onze taken de volgende: Opstellen van zoekveld matrix, het maken van mindmaps, het maken van hoofd en deelvragen, het opstellen van voorlopige probleemstelling, het aan geven van het theoretisch kader, Het uitvoeren van een veld onderzoek het houden van een Elevator Pitch en het uitvoeren van een Literatuuronderzoek. Al deze resultaten hebben wij gegoten in en verslag wat wij gemaakt hebben.
Mindmap Dorel Mindmap Bagage en Gebruiker Hoofd en deelvragen Zoekvelden Matrix Elevator Pitch

Activiteit
De activiteiten die ik heb ondernomen hebben wij samen als een groep gedaan. We zijn continue met zijn drieën samen bezig geweest. Het enige wat we niet samen hebben gedaan was het maken van het filmpje van de Elevator Pitch, Jeroen heeft deze gemaakt.  Maar ondertussen zijn Roel en ik bezig geweest aan het afronden van het verslag.

Het opstellen van de mindmaps was onze eerste activiteit. We wilden in kaart brengen: Wie Dorel was, Wie de gebruikers zijn en wat deze allemaal meenemen. Deze hebben wij op maandag en woensdag opgesteld en naar mate de week vorderde hebben wij deze aangevuld. 

Het maken van een zoekveld matrix was in principe zo gebeurd. Dit kwam omdat we door het goed aanvullen van de mindmaps snel de sterktes van Dorel op papier hadden. De trends konden we vinden in het boek "Megetrends" van Bakas. Ook hadden we al veel trends opgesomd in de klas. Nadat we deze matrix hebben opgesteld hebben wij bij elke combinatie van sterkte en kans één of meerdere product ideeën kunnen plaatsen.

Aan de hand van alle sterktes en kansen hebben wij een hoofdvraag opgesteld. Om de hoofdvraag te beantwoorden hebben wij twaalf deelvragen bedacht. Deze deelvragen geven bij elkaar antwoord op hoofdvraag. We hadden deze hoofd en deelvraag laten controleren door mevrouw Heertjes en daar had zij geen op of aanmerkingen over. Nadat deze goed gekeurd waren zijn we begonnen aan het opstellen van de probleemstelling. Hier hebben wij niet lang over na moeten denken dit omdat we veel bronnen hebben bekeken en al veel wisten over het probleem. De drie activiteiten die hierboven gegeven zijn hebben wij voornamelijk op de Woensdag gedaan.

Nadat deze zaken duidelijk waren zijn we begonnen aan het opstellen van ons verslag. Allereerst zijn we begonnen met het maken van een lay-out en hebben wij de hierbij passende inhoudsopgave gemaakt. We hebben dit verslag daarna stukje bij beetje verder in kunnen vullen. De deelvragen hebben wij door ons onderzoek vrij volledig kunnen beantwoorden en op maandag was het verslag af. Alleen kregen we toen een les waarin uit werd gelegd wat er allemaal precies in moest komen. Toen bleek dat onze inhoud niet in de juiste volgorde stond en dat we het theoretische kader nog moesten opstellen voor ons verslag. Hier hebben wij op de Dinsdag nog veel aan gewerkt en het verslag hebben wij naar mijn mening een zeer goed verslag in geleverd.

Het doen van veld onderzoek hebben wij op vrijdag gedaan alleen de voorbereiding hebben wij op donderdag middag gedaan. Onder de voorbereiding viel het maken van een interview en het opstellen van de verwachte concurrenten voor de Yezz. Het opstellen van een lijst met concurrenten was niet eenvoudig, we hebben er veel tijd in gestoken en we hebben een lijst met wie ze zijn en wat ze doen. Deze hebben we uitgeprint en meegenomen op onderzoek. Het maken van het interview hebben we gedaan op basis van de deelvragen die we niet goed konden beantwoorden. Vrijdag hebben we veld onderzoek gedaan in Breda, we zijn naar de Ikea en naar de Prénatal geweest. In de Prénatal hebben wij helaas geen interviews kunnen afnemen omdat de medewerkers die niet toestonden. Wel hebben we de concurrentie kunnen meten, het vooronderzoek was gelukkig zo goed dat alle concurrenten al opgesomd waren in onze lijst. De reis was dus eigenlijk meer een bevestiging van ons vermoeden. Na het onderzoek hebben wij alle mindmaps aangevuld en konden we verder met onze deelvragen.

De Elevator Pitch was goed voorbereid. We hadden 25 seconden aan film en we hebben vertelt wat we wilde vertellen. De hoofdontwerpen van Dorel was tevreden met ons idee en we hebben voor de rest geen feedback gehad. Hij wilde het graag in het echt zien. Het tweede idee dat wij hadden was een verwarming in de kinderwagen. Na overleg met de hoofdontwerpen snappen wij waarom dit idee niet werkt. We gaan dus voor het eerste idee en we gaan verder met het personaliseren van de buggy.
Elevator Pitch

Resultaat
De resultaten die we gehaald hebben zijn op tijd behaald. Dit kwam omdat we alles goed hadden ingepland. Eigenlijk konden we eerder klaar zijn met het verslag, maar door een miscommunicatie waren wij langer bezig met het verslag. Het verslag is ons grote resultaat met daar in: hoofd en deelvragen, theoretisch kader, ontwerp opdracht, mindmaps, antwoord op de deelvragen, zoekvelden matrix. De Elevator Pitch die we gehouden hebben is uiteindelijk goed gekeurd en we mogen door naar de analyse fase, met de ideeën die we hadden.

Reflectie
Ik vind dat wij een zeer goede start hebben gemaakt aan dit blok. De eerste dag hebben wij met zijn drieën het blokboek doorgelezen en we hebben gelijk een activiteiten planning gemaakt. Omdat we alle activiteiten goed ingepland hadden konden we thuis goed uitrusten en wisten wij altijd wat wij moesten doen. Hierdoor konden wij heel erg georganiseerd aan de slag en hadden wij geen stress tijdens deze fase, dit werkte erg fijn. Ook hebben wij een lijst gemaakt met wat er allemaal op de blog moest komen. Hierdoor had je een goed overzicht met wat je eventueel thuis nog kon bloggen en wist je zeker dat je niets vergat.

De samenwerking vond ik heel soepel en fijn lopen. We konden veel tegen elkaar zeggen en we luisterde ook goed naar elkaar ideeën. We gaven elkaar goede feedback en we konden elkaar ook goed helpen wanneer dat nodig was.

Toepassing
Mindmaps maken is echt een goede manier om overzicht te krijgen. Eerst was ik vrij sceptisch over het maken van een mindmap maar dit kwam omdat ik deze nog niet digitaal kon maken. Omdat ik nu wel een programmaatje heb om deze te maken zie ik het nut er ineens van in. Dit ga ik dus zeker gebruiken in het vervolg.

Het maken van een planning had ik bij mijn vorige blok niet gedaan maar ik merk dat het daarom ook minder goed ging. Ik vind nu dat een planning maken erg fijn is omdat dit veel stress afneemt tijdens het proces. Na de Elevator Pitch zijn we direct aan de slag gegaan met het maken van een nieuwe planning.

1 opmerking: