Situatie
We bevinden ons in de ideefase, een fase waarin vooral veel creativiteit van ons wordt verwacht. De producten die we aan moeten leveren aan het eind zijn de volgende: 20 A3 tekeningen per persoon, een morfologische kaart, een wegingsmatrix, 6 integrale ideeën en 3 uitgekozen integrale ideeën. Aan het eind van deze fase moeten we een presentatie houden om ons proces in deze fase te laten zien.
Taak:
De taken die we hadden waren de volgende: schetsen van ideeën , het maken van een morfologische kaart, het invullen van de wegingsmatrix, het uitwerken van 6 integralen ideeën en het selecteren van 3 ideeën.
Mijn taken waren daar in: het maken van 20 a3 schetsen, het invullen van de morfologische kaart , het bedenken van de geesten, het uitwerken van 2 integrale ideeën inclusief spuugmodellen, het opstellen van de wegingsmatrix en het presenteren .
Activiteiten
Het maken van 20 a3 schetsen
Tijdens het maken van mijn a3 schetsen ben ik erg gaan denken vanuit verschillende creativiteitstechnieken zoals: de superhelden techniek, de associatietechniek, de roulatie techniek en de hoe kun je techniek. Terwijl ik bezig was met het maken van de schetsen had ik nog geen idee van het uiterlijk of van de vormen die mijn product zou krijgen. Dit is later in het proces duidelijk een misser geweest. Hierdoor kon ik tijd winnen bij het maken van integrale ideeën, maar omdat ik dit niet gedaan heb had ik 1 idee wat minder uitgewerkt was. Hierover heb ik meer uitleg gegeven in mijn blogposts. De volgende keer ga ik mij zekerste weten meer richten op product ideeën dan op deel oplossingen. Toen ik 20 a3'tjes had ben ik deze gaan inscannen en ideeën gaan selecteren voor de morfologische kaart.
De deelvragen hebben we afgeleid uit de deelvragen van onze analysefasen, de ontwerpvisie en het pakket van eisen en wensen.
ideeschetsen
Het invullen van de morfologische kaart
Wanneer ik was begonnen met het invullen van de kaart ben ik eerst begonnen met het selecteren van ideeën die overeenkwamen met ideeën van mijn teamleden. We hebben de mooiste tekening gepakt en deze in het morfologisch overzicht geplaatst. Zo konden wij aan de hand van de deelvragen en deeloplossingen makkelijk de kaart vullen. Mijn inbrengen in deze activiteit is het knippen en plakken van mijn ideeën in deze kaart, zo heeft ieder dat gedaan voor zijn eigen ideeën.
morfologische kaart
Het bedenken van de geesten
Nadat we de kaart hadden ingevuld zijn we gestart met het bedenken van geesten. Dit hebben we gedaan vanuit de ontwerpvisie. We keken naar wat relevant was en waar we mee konden ontwerpen en deze punten hebben gebruikt als geesten. Tijdens het bedenken van de geesten hebben we alle drie twee geesten uit de ontwerpvisie gehaald. Het leggen tussen de link van uit de ontwerpvisie naar de geesten vond ik niet erg lastig, ik heb hem namelijk zelf opgesteld. De andere teamgenoten waren daar ook bij betrokken, maar ik heb de definitieve opgesteld. Door het nadenken over deze visie heb ik veel woorden en synoniemen gezien en deze kon ik gebruiken voor de geesten.
Geesten
Het uitwerken van 2 integrale ideeën inclusief spuugmodellen
Na de geesten was het tijd om te gaan tekenen, ik ben begonnen met het tekening van de integrale ideeën. Ik ben begonnen met opschrijven van de geselecteerde deeloplossingen die voort kwamen uit de geesten en de morfologische kaart. Daarna ben ik ideeën gaan verzinnen om deze deeloplossingen te integreren naar een echt integraal idee. Dit heb ik zo voor allebei de ideeën gedaan. Bij het Behendige ontwerp ben ik de mist in gegaan door iets te veel te stressen. Maar dit heb ik al eerder uitgelegd. Toen de ideeën uitgetekend waren ben ik begonnen met het maken van spuugmodellen. Deze modellen heb ik gemaakt in een zeer korte tijd. Ik wilde namelijk eens proberen om zo snel mogelijk modellen te maken. Dit is goed gelukt en ik ga dit zeker in mijn systeem houden. Ik ben blij dat ik dit geleerd heb want nu kan ik dit verwerken in mijn toekomstige planningen.
spuugmodelen integrale ideeen
Het opstellen van de wegingsmatrix
Het opstellen van de wegingsmatrix was simpel. We hadden de belangrijkste en de meetbare eisen en wensen uit het pakket van eisen en wensen gehaald en deze in een excel sheet gezet samen met de weging. De punten hebben we in gevuld aan de hand van de wegingsfactoren. Uit de wegingsfactoren kwamen punten en de 3 ideeën met de meeste punten waren onze uiteindelijke integrale ideeën. De uitkomsten hebben we besproken in de groep en we hebben elkaar aanvulling gegeven om onze ideeën nog sterker te maken.
wegingsmatrix
Het presenteren.
Als laatste activiteit moesten wij een presentatie houden voor de vier groepen van onze ontwerpbegeleider. De feedback heb ik verwerkt in mijn blogpost over de presentatie.
presentatie
Resultaten
We hebben uiteindelijk alle producten af kunnen leveren. Ik ben niet geheel tevreden met het resultaat dit komt omdat ik eigenlijk naar mijn doen te weinig tijd heb in kunnen plannen voor mij integrale ideeën. Maar ik ben wel erg blij met de morfologische kaart en met de uiteindelijk gekozen ideeën. Het idee wat bij mij gekozen is, is ook het idee waar ik op dat moment ook de meeste toekomst visie zag. Jammer vind ik het wel dat ik mijn eerste integrale idee te weinig licht heeft gezien en het daardoor jammer genoeg leeg is gebloed. Mijn ontwerpbegeleider was ook erg blij met de resultaten. We hebben had gewerkt en we hebben daarnaast ook veel lol gehad. Ik kijk uit naar de conceptfase en ik ga de tijdindeling nu indelen nadat ik alle opdrachten van andere leerlijnen in kaart heb.
Reflectie
In deze fase ben ik niet echt een leider geweest. We hebben alle drie nu het initiatief genomen en we hebben vooral alle drie alleen gewerkt. Het maken van de idee schetsen moest bijvoorbeeld alleen. Alleen het in elkaar zetten van de morfologische kaart en het invullen van de matrix was het enige wat samen moest. Ik heb veel geleerd over product ideeën, en dit wil ik gaan gebruiken om de volgende blokken beter te laten verlopen. Ik heb namelijk geleerd dat ik meer naar product ideeen moet kijken in plaats van te kijken naar deel oplossingen. Voor mijn volgende fase wil ik graag een betere tijdplanning maken die genoeg speling bevat om storingen te voorkomen. Ook wil ik leren om mijn tijdstress beter te beheersen en gewoon relaxed aan de slag gaan en zo beter werk af te kunnen leveren.
Toepassing
De toepassing van de geleerde dingen kan ik vrij eenvoudig beschrijven. Ik moet rustiger aan doen en wat minder gaan doem denken. Ik wil voor de volgende blokken minder stress-achtig omgaan met plannen. Dit werkt waarschijnlijk ook in het later blokken en waarschijnlijk ook wel later in werksituaties. Slecht werk is namelijk gaan loon, en dat moeten we niet hebben.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten